Advertorial – Communicatie tussen ouders en leerkrachten: zo kan het ook

Leerkracht Esther Versteeg
Leerkracht Esther Versteeg

Het is een bekende uitdaging voor scholen: elke leerkracht communiceert op zijn eigen manier met de ouders van leerlingen. WhatsApp, Facebook, e-mail en de nieuwsbrief lopen vaak door elkaar heen. Hoe ga je hier als school goed mee om?

Een prettige samenwerking tussen ouders en leerkrachten is essentieel voor de ontwikkeling van een kind. Net als bij elke samenwerking is duidelijke communicatie een belangrijke voorwaarde. Maar tegenwoordig kan een school kiezen uit allerlei verschillende communicatietools, elk met specifieke voor- en nadelen. Iedere leerkracht heeft ook zijn of haar eigen voorkeur. En de ouders willen natuurlijk ook op een handige manier geïnformeerd worden.

Bij GBS De Wegwijzer speelde dit vraagstuk ook. Vorig jaar liet de basisschool in Hilversum de leerkrachten vrij om zelf een communicatiemiddel te kiezen. Op zich ging dat prima, maar het leidde er wel toe dat opeens vrij veel verschillende kanalen gebruikt werden. ‘Voor de ouders was dat best verwarrend’, vertelt leerkracht Esther Versteeg. Uiteindelijke hakte de directeur de knoop door: vanaf volgend schooljaar zou iedereen Parro gaan gebruiken.

Veilige digitale communicatie
Parro, beschikbaar als mobiele app en website, is speciaal voor het onderwijs ontwikkeld. Het is een nieuw instrument voor veilige digitale communicatie tussen leerkracht en ouder. Je kunt bijvoorbeeld berichten en foto’s versturen naar afzonderlijke ouders of groepen ouders tegelijk. Dankzij pushmeldingen op hun mobiele apparaat blijven zij op de hoogte van alle ontwikkelingen. Het organiseren van schooluitjes en andere activiteiten is ook zo gedaan.

Terug naar De Wegwijzer. Volgens Versteeg, die lesgeeft aan groep 1/2 en groep 6, koos de directeur mede voor Parro, omdat het gekoppeld is aan ouderportaal ParnasSys. Hierdoor hoef je als school niet apart alle leerlingen in te vullen, maar volstaat een simpele synchronisatie. Dat scheelt veel tijd en moeite. ‘Wij doen ook veel met ParnasSys, dus vanuit het perspectief van de ouders was Parro eveneens een logische keuze’, legt de leerkracht uit.

Nieuwsbrief is overbodig
Met de overstap naar Parro verdween de nieuwsbrief aan de ouders. ‘Die hebben we meteen helemaal geskipt’, zegt Versteeg. E-mail wordt nog wel incidenteel gebruikt. ‘Maar vooral door de directeur, voor belangrijke mededelingen.’ De leerkrachten zelf mailen nog maar heel weinig. Dat is hun eigen keuze, want het is niet verplicht om altijd Parro te gebruiken. Versteeg: ‘We hebben geen strikte regels. Alle leerkrachten mogen er hun eigen draai aan geven.’

De leerkrachten waren het erover eens dat het goed zou zijn om één communicatiemiddel te gebruiken. Iedereen kon ook snel met Parro uit de voeten, al ging dat bij de een net iets vlotter dan bij de ander. ‘Sommige collega’s moesten er even aan wennen’, meent Versteeg. ‘Hoe werkt het en wat moet ik hiermee? De oudere collega’s hadden daar wel wat moeite mee, maar de jongere leerkrachten hadden het snel door. Dan help je elkaar gewoon door het even uit te leggen.’

Foto’s van lessen delen
Op De Wegwijzer gebruiken de leerkrachten Parro vooral om foto’s van de lessen te delen met de ouders. ‘Iedere leerkracht plaatst bijna elke dag een foto van een leuk momentje’, laat Versteeg weten. ‘Daarnaast geven we via Parro extra informatie door rondom activiteiten, zoals het sinterklaasfeest. We melden dan bijvoorbeeld hoe laat de kinderen er moeten zijn en wat ze mee moeten nemen. Met de functies voor planning doen we nog niet veel.’

Versteeg vindt Parro erg handig, mede omdat het snel en soepel werkt. ‘Het kost haast geen tijd. De kinderen zijn lekker bezig, je maakt een foto en binnen een minuut staat die op Parro. En als ik ’s middags besef dat ik iets ben vergeten te zeggen tegen de kinderen, zet ik het nog even op Parro. De drempel om een e-mail naar de ouders te sturen is toch een stuk hoger. Bij zo’n kleine aanvulling dacht ik vroeger: daar ga ik geen losse mail voor sturen.’

Alle ouders zijn aangemeld
Ook de ouders omarmden Parro massaal. ‘We hebben alle ouders een uitnodiging met een code gestuurd en binnen drie tot vier weken was iedereen aangesloten’, aldus Versteeg. ‘De meeste ouders reageerden direct, sommigen pas na een tweede uitnodiging.’ Volgens haar controleert de school niet of de ouders alles lezen. ‘Daar gaan we van uit. En als een ouder dan een mededeling heeft gemist, laten we zien dat het wel degelijk op Parro staat.’

Parro staat erom bekend dat het de ouderbetrokkenheid verhoogt. Voor De Wegwijzer was dat echter geen argument om voor Parro te kiezen. Versteeg: ‘Die was bij ons bij al heel hoog.’ Toch was de komst van Parro wel deels het gevolg van een wens van de ouders. ‘Vorig jaar kwam tijdens een ouderavond over ouderbetrokkenheid naar voren dat de communicatie wat meer gestructureerd zou mogen worden. Vandaar de keuze voor één communicatiemiddel.’

Geen negatieve geluiden
De ouders reageren erg positief op Parro. ‘Zij vinden het eigenlijk alleen maar heel leuk om de hele dag foto’s door te krijgen van hun kinderen’, zegt Versteeg. ‘Ze zien het als een extraatje. Vooral ouders van de kleuters zijn enthousiast, heb ik gemerkt. Zij brengen hun kinderen natuurlijk voor het eerst naar school. Ze vragen zich toch af hoe het met ze gaat.’ Zijn er ook ouders minder blij met Parro? ‘Ik heb helemaal geen negatieve geluiden gehoord’, laat Versteeg weten.

De leerkracht heeft wel gemerkt dat ze door Parro wat vaker met haar telefoon bezig is. ‘In principe gebruik ik mijn telefoon niet waar de kinderen bij zijn. Dat is een valkuil: als je even snel iets op Parro wilt zetten, zie je ook meteen andere meldingen.’ Lachend: ‘Dan wil je bijvoorbeeld ook je ongelezen appjes lezen. Maar goed, dat is je eigen verantwoordelijkheid. Ik probeer dan aan de kinderen uit te leggen dat ik even een foto deel met hun vader en moeder.’

Parro-Logo2_Web_FCKortom, De Wegwijzer is zeer tevreden over het eerste half jaar met Parro. Zowel de leerkrachten als de ouders zijn overtuigd. Versteeg ziet dan ook geen enkele reden om terug te keren naar de oude situatie. ‘Nee, dit is echt wel een blijvertje!’

-Advertorial-