Voorbeeld ingevulde schrijfleerlijn

pp.40-43_Peltenburg ea_JSW maart 2017_LeerlijnOm een impuls te geven aan het schrijfonderwijs is basisschool De Buitenburcht in Almere samen met de Marnix Academie in Utrecht een onderzoek gestart. In dit gezamenlijke onderzoekstraject geven leerkrachten zelf invulling aan hun schrijflessen en vinden hiervoor inspiratie en ondersteuning in een zelf ontwikkelde schrijfleerlijn.

De ambitie van basisschool De Buitenburcht is om het schrijven van teksten (in de context van de basisschool ook wel ‘stellen’ genoemd) de kern te laten zijn van het taalonderwijs. Communiceren, waaronder het schrijven van teksten, wordt op De Buitenburcht als de belangrijkste functie van taal beschouwd. Het uitgangspunt is dat het schrijfonderwijs betekenisvol moet zijn voor leerlingen. Daarom wordt het schrijven van teksten gekoppeld aan de thema’s waarmee schoolbreed wordt gewerkt, zoals bijvoorbeeld ‘Verkeer’. In de zoektocht naar het vernieuwen van het schrijfonderwijs, waarbij het gebruik van de taalmethode werd losgelaten, zijn vijf leerkrachten en de schoolleider met onderzoekers van de Marnix Academie als onderzoekspartner een Research & Design-groep (R&D-groep) gestart om samen onderzoek te doen naar de vraag: hoe kan worden vormgegeven aan betekenisvol schrijfonderwijs?

Download hier een voorbeeld van de door het team van De Buitenburcht ingevulde schrijfleerlijn.