Praktisch en actueel

Blog – Teach like a rookie (12)

Hoi Sander, Bij deze dan onze laatste columns. Onze gesprekken hebben mij veel opgeleverd, ik ben bijvoorbeeld veel bewuster aan het denken over flierefluiten en lanterfanten. Misschien een mooi moment om eens te reflecteren op het reflecteren. Een onderzoekende houding, dat heeft een excellente leraar in elk geval nodig. Het heeft me veel geholpen om […]

Praktijk december – Groei van grote getallen

Het Jeugdjournaal besteedde onlangs aandacht aan de bever in Nederland. Het dier was uitgestorven, maar het programma om het dier terug te brengen in de Nederlandse natuur is erg succesvol. Zo succesvol dat het aantal bevers in Nederland zich elke vier jaar verdubbelt. In deze praktijkbijdrage kijken we naar de groei van getallen. Op het […]

Blog – Teach like a rookie (11)

Hoi Sander, Langen leve het flierefluiten, lanterfanten, drentelen en slenteren. Daarin ontstaan die momenten van energie en inspiratie. Niet zo gek, een mens is biologisch ingesteld om veel te luiwammesen. Energie sparen om je moment te kiezen en dan alles te geven. Dat komt uit de tijd dat we nog op de savanne leefden, maar […]

Blog – Teach like a rookie (10)

Hoi Niels, Wij noemden het vroeger lanterfanten. Ik vind de term flierefluiten ook bijzonder mooi passen bij de lading. Goed om te lezen dat je die momenten pakt. Ik ga het als voorbeeld nemen. Want naast dat het energie oplevert heb ik tijdens de pabo gemerkt dat het nog iets zinvols teweeg kan brengen. Het […]

Gespreksmodel om gebeurtenissen in Parijs met leerlingen te bespreken

Hoe praat je als leerkracht met je leerlingen over moeilijke onderwerpen, zoals de aanslagen van afgelopen weekend in Parijs? De reeks aanslagen in de hoofdstad van Frankrijk isĀ op alle scholen onderwerp van gesprek, maar hoe leid je een gesprek waarbij de emoties hoog op kunnen lopen? Het gespreksmodel van Hogeschool Fontys helpt je hierbij. Leerkrachten […]