Praktisch en actueel

Blog – Teach like a rookie (11)

Hoi Sander, Langen leve het flierefluiten, lanterfanten, drentelen en slenteren. Daarin ontstaan die momenten van energie en inspiratie. Niet zo gek, een mens is biologisch ingesteld om veel te luiwammesen. Energie sparen om je moment te kiezen en dan alles te geven. Dat komt uit de tijd dat we nog op de savanne leefden, maar […]

Blog – Teach like a rookie (10)

Hoi Niels, Wij noemden het vroeger lanterfanten. Ik vind de term flierefluiten ook bijzonder mooi passen bij de lading. Goed om te lezen dat je die momenten pakt. Ik ga het als voorbeeld nemen. Want naast dat het energie oplevert heb ik tijdens de pabo gemerkt dat het nog iets zinvols teweeg kan brengen. Het […]

Blog – Teach like a rookie (9)

Beste Sander, Wat je schrijft is erg herkenbaar. Ook ik had graag het overzicht willen bewaren, maar dat is ook mij niet gelukt. Het is als beginnende leerkracht toch een beetje meeliften met je collega’s en dan ben je altijd een stapje te laat. Dat maakt het allemaal erg vermoeiend. We hebben het op de […]

Blog – Teach like a rookie (8)

Hoi Niels, Een reactie met wat vertraging. Ik wil het niet zeggen, maar ik kom er niet onderuit: ik had het druk. Ik zal het bekende opsommende lijstje niet neerpennen. Ik had het mijzelf zo voorgenomen: overzicht houden op wat moet gebeuren, prioriteiten stellen en op tijd beginnen met grote taken. Maar bovenal: niet klagen. […]

Praktijk november 2015 – Routines als rustpunt

Als startende leerkracht krijg je direct veel taken en verantwoordelijkheden op je bord. Lesgeven, vergaderen, overleg met ouders, voorbereiden, nakijken … je komt al snel tijd tekort. Breng daarom vanaf het begin bepaalde routines aan in je werk, bijvoorbeeld bij het nakijken of in de dagopening. Dat geeft rust voor jezelf, maar ook voor je […]