Praktisch en actueel

Praktijk digitaal: Codeer en leer

Tegenwoordig wordt steeds meer gedigitaliseerd. Het is voor de kinderen meestal niet duidelijk dat achter al deze apparaten, apps en tools codetaal zit. Door leerlingen kennis te laten maken met coderen en programmeren, stimuleer je de digitale geletterdheid, een van de 21e eeuwse vaardigheden. Joek van Montfort, ambassadeur van Scratchweb, definieert programmeren als ‘de kunst […]

Blog – Het tienerbrein

Op weg naar de kerstvakantie is het tijd om een interessant boek onder de aandacht te brengen van leerkrachten. Het gaat om Het tienerbrein van Jelle Jolles (2016). Dit boek kwam onlangs uit en is in diverse media besproken. Jolles, neurowetenschapper, zet in dit boek onderzoek op een rijtje als het gaat om de tieners […]

Winterschool: W&T-professionaliseringsdag

De Winterschool is een leuke en leerzame professionaliseringsdag op het gebied van Wetenschap & Technologie en onderzoekend leren. Deze dag is op woensdag 25 januari 2017. Leerkrachten in het basisonderwijs, pabo-docenten en pabo-studenten kunnen zich inschrijven om inspiratie op te doen. Tijdens het ochtendprogramma worden er drie lezingen gegeven door de winnaars van de Radboud Science […]

Artikel Daisy Mertens over kwalitatief goede feedback

In oktober werd Daisy Mertens verkozen tot Leraar van het Jaar 2016 in het primair onderwijs. Zij schreef in februari 2013 een artikel dat in JSW is gepubliceerd over kwalitatief goede feedback voor leerlingen: ‘Heel erg goed is niet goed genoeg!’ Je kunt dit artikel gratis lezen. Hieronder legt Mertens uit wat feedback voor haar onderwijspraktijk […]

Aan de slag met klooikoffer ‘Meten is weten’!

Het maartnummer (2016) stond volledig in het teken van Maker education: leren door te maken. Onder de lezers hebben we de klooikoffer ‘Meten is weten’ verloot en Renée Krijtenburg van de Koningin Beatrixschool in Den Haag was de gelukkige winnaar. Op de cover van de special stond heel groot ‘Lekker klooien!’ en dat deden de […]

Praktijk digitaal: Speurtocht door het brein

Met deze ontdekkingstocht leren leerlingen (vanaf groep 6) de verschillende hersengebieden kennen. Ze ervaren welke functie ieder hersengebied heeft door middel van simpel op te zetten activiteiten. Bij deze ontdekkingstocht is de school ‘het brein’. Vijf ruimtes in de school verbeeldden de verschillende hersengebieden, met ieder hun eigen functie. De verschillende delen van het brein […]