Praktisch en actueel

Maak getalgrootte voelbaar

Getallen spelen een belangrijke rol in ons dagelijks leven. Het is daarom erg belangrijk om goed te begrijpen waar het bij getallen om gaat en hoe we deze in het basisonderwijs aanleren. Inzicht in hoe het menselijk brein getallen verwerkt, kan helpen bij het begrijpen van leerlingen en hun leerproblemen. Inmiddels is het mogelijk om […]

Praktijk digitaal: Codeer en leer

Tegenwoordig wordt steeds meer gedigitaliseerd. Het is voor de kinderen meestal niet duidelijk dat achter al deze apparaten, apps en tools codetaal zit. Door leerlingen kennis te laten maken met coderen en programmeren, stimuleer je de digitale geletterdheid, een van de 21e eeuwse vaardigheden. Joek van Montfort, ambassadeur van Scratchweb, definieert programmeren als ‘de kunst […]

Blog – Het tienerbrein

Op weg naar de kerstvakantie is het tijd om een interessant boek onder de aandacht te brengen van leerkrachten. Het gaat om Het tienerbrein van Jelle Jolles (2016). Dit boek kwam onlangs uit en is in diverse media besproken. Jolles, neurowetenschapper, zet in dit boek onderzoek op een rijtje als het gaat om de tieners […]

Winterschool: W&T-professionaliseringsdag

De Winterschool is een leuke en leerzame professionaliseringsdag op het gebied van Wetenschap & Technologie en onderzoekend leren. Deze dag is op woensdag 25 januari 2017. Leerkrachten in het basisonderwijs, pabo-docenten en pabo-studenten kunnen zich inschrijven om inspiratie op te doen. Tijdens het ochtendprogramma worden er drie lezingen gegeven door de winnaars van de Radboud Science […]

Artikel Daisy Mertens over kwalitatief goede feedback

In oktober werd Daisy Mertens verkozen tot Leraar van het Jaar 2016 in het primair onderwijs. Zij schreef in februari 2013 een artikel dat in JSW is gepubliceerd over kwalitatief goede feedback voor leerlingen: ‘Heel erg goed is niet goed genoeg!’ Je kunt dit artikel gratis lezen. Hieronder legt Mertens uit wat feedback voor haar onderwijspraktijk […]