Praktisch en actueel

Praktijk digitaal – Planten in bloei

Bloeiende planten lokken verwondering en nieuwsgierigheid uit bij kinderen. Die verwondering en nieuwsgierigheid kun je als leerkracht gebruiken om beter met kinderen naar bloeiende planten te kijken en op die manier de kinderen van planten te laten leren. In de lente worden in kleutergroepen vaak zaadjes geplant en wordt de groei van de plantjes die […]

Start flipping your classroom

Beeld en Geluid organiseert in samenwerking met Samsung op woensdagmiddag 21 juni 2017 een training voor leerkrachten die willen starten met Flipping the classroom. Een studiemiddag speciaal voor leerkrachten uit het voortgezet onderwijs en primair onderwijs (groep 7 en 8), waarin ze uitgebreid geïnformeerd worden over de mogelijkheden en de voordelen van het gebruik van […]

Praktijk digitaal – Handig rekenen

De beroemde wiskundige Carl Friedrich Gauss (1777-1855) liet op jonge leeftijd zien een enorm gevoel voor getallen te hebben. Zo schijnt hij op driejarige leeftijd een rekenfout in het werk van zijn vader te hebben ontdekt en op jonge leeftijd zijn meester verbaasde door een ontzettend moeilijke som op te lossen. Ga aan de slag […]

Voorbeeld ingevulde schrijfleerlijn

Om een impuls te geven aan het schrijfonderwijs is basisschool De Buitenburcht in Almere samen met de Marnix Academie in Utrecht een onderzoek gestart. In dit gezamenlijke onderzoekstraject geven leerkrachten zelf invulling aan hun schrijflessen en vinden hiervoor inspiratie en ondersteuning in een zelf ontwikkelde schrijfleerlijn. De ambitie van basisschool De Buitenburcht is om het […]

Praktijk digitaal – Geluk werkt

In het onderwijs wordt relatief hoge werkdruk ervaren door 84 procent van de leerkrachten (Adriaens, Van Grinsven, Van der Woud, & Westerik, 2016). De oorzaken voor werkdruk zijn divers en uiteenlopend. Wat is de rol van geluk binnen deze werkdruk? En hoe kun je de inzichten vanuit geluk gebruiken? Uit onderzoek uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek […]

Praktijk digitaal – Feedback

‘Ben je nu alweer te laat voor de teamvergadering!?’ Als je deze opmerking krijgt, terwijl je net ontzettend je best hebt gedaan om al je (nakijk)werk in de klas af te krijgen en op tijd te komen voor de vergadering, dan roept dat veel irritatie op. In deze bijdrage van Praktijk worden de regels om […]